معرفی تصویری اتومبیل های روز دنیا
راپید کار، اخبار دنیای خودرو و اخبار اقتصادی

گروه خودروسازی PSA فرانسه

گروه پی‌اس‌ای (به فرانسوی: Peugeot Société Anonyme) (به‌اختصار با نام PSA و شناخته‌شده در میان سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۶ با نام PSA Peugeot Citroën) گروه فعال فرانسوی در زمینه خودروسازی و ترابری بود، که خودروهای تولیدی خود را، تحت برندهای پژو، سیتروئن، دی‌اس، اوپل و واکسول عرضه می‌کرد. در ژانویه سال ۲۰۲۱، ابرشرکت استلانتیس از ادغام این گروه و گروه فیات کرایسلر متولد شد.

گروه پی‌اس‌ای در سال ۱۹۷۶ راه‌اندازی شد و پس از گروه فولکس‌واگن، دومین خودروساز بزرگ اروپا به‌شمار می‌آمد، همچنین این گروه در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان هشتمین شرکت خودروسازی جهان، بر پایه شمار دستگاه‌های تولیدی، شناخته شد. دفتر مرکزی گروه پی‌اس‌ای در شهر پاریس قرار داشت و سهام آن در بازار بورس یورونکست پاریس معامله می‌شد. همچنین جزئی از شاخص کک ۴۰ به‌شمار می‌آمد.

همکاری با سیتروئن

در دسامبر ۱۹۷۴، شرکت پژو ۳۸٫۲٪ سهام خودروسازی سیتروئن، دیگر خودروساز فرانسوی را خریداری کرد. در آن سال‌ها سیتروئن شرکتی رو به ورشکستگی بود و در نهایت در ۹ آوریل ۱۹۷۶، پژو سهم خود از سهام شرکت ورشکسته سیتروئن را به ۸۹٫۹۵٪ افزایش داد و پس از آن، شرکتی با نام PSA Peugeot Citroën را افتتاح کرد تا هر دو شرکت پژو و سیتروئن از زیرمجموعه‌های این شرکت محسوب شوند. در این مدت، سیتروئن دو مدل موفق سی ایکس و جی اس را عرضه کرد و پژو نیز مانند گذشته در امور مالی محتاط عمل می‌کرد که همین عوامل باعث شد تا سرمایه‌گذاری تأسیس این شرکت موفق باشد.

 

خرید سهام کرایسلر

با اعلام ورشکستگی کرایسلر اروپا (که خود مالک شرکت‌های روتس و سیمکا بود) در اواخر سال ۱۹۷۸، پی‌اس‌ای این خودروساز را از شرکت اصلی آمریکایی به ارزش اسمی ۱ دلار آمریکا به همراه همه زیان‌ها و بدهی‌های این شرکت خریداری کرد که منجر به زیان شرکت در میان سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۵ شد. همچنین در همین دوره پژو تصمیم به احیای برند تالبوت گرفت که آخرین نسخه از آن در دهه ۵۰ میلادی تولید شده بود و همین امر سرمایه‌گذاری بیشتری را می‌طلبید. از آن پس، همه مدل‌های کرایسلر و سیمکا تحت برند تالبوت به فروش می‌رسید تا زمانی‌که تولید خودروهای سواری با برند تالبوت در سال ۱۹۸۷ و تولید خودروهای تجاری با این برند در سال ۱۹۹۲ متوقف شد.

مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها، باعث بروز مشکلات جدی مالی برای کل گروه پی‌اس‌ای گشت. شرکت از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۵ پول از دست داد و در سال ۱۹۸۷ با توقف تولید سیمکا-تالبوت هوریزون، تولید با برند تالبوت برای خودروهای سواری متوقف شد. تولیدات تالبوت سامبا و سیمکا ۱۳۰۷ هم یک سال پیش متوقف شده بود و تالبوت آریزونا هم به پژو ۳۰۹ تغییر نام پیدا کرد و کارخانه‌های شرکت روتس در ریتون و سیمکا در پوآسی از اکتبر ۱۹۸۵ به تولید محصولات پژو پرداختند. تولیدات ریتون از آن جهت که نخستین خطوط تولید پژو در انگلستان بودند اهمیت داشتند. (تولید خودرو در کارخانه ریتون در سال ۲۰۰۶ متوقف شد و این کارخانه تعطیل شد). اما نام تالبوت بر روی خودروهای تجاری کمی بیشتر دوام داشت و سال ۱۹۹۲ ادامه یافت.

 

همکاری با جنرال موتورز

در ۲۹ فوریه ۲۰۱۲، پی‌اس‌ای اتحاد بزرگ خود با جنرال موتورز را اعلام کرد که بر آن اساس، جنرال موتورز پس از خانوادهٔ پژو، با سهم ۷٪ از سهام این شرکت دومین سهام دار عمده پی‌اس‌ای شد. این اتحاد برای صرفه جویی ۲ میلیارد دلار در سال از طریق به اشتراک‌گذاری پلت فرم ایجاد شد. طی این اتحاد، جنرال موتورز تصمیم به استفاده گسترده از پلت فرم‌های گروه پی‌اس‌ای برای خودروهای اوپل و واکسول گرفت که همین امر پیش زمینه خرید اوپل و واکسول را توسط پی‌اس‌ای در سال ۲۰۱۷ ایجاد کرد. این اتحاد فقط به مدت دو سال و تا سال ۲۰۱۴ پایدار ماند. یکی از تبعات این اتحاد کوتاه مدت، خروج کامل پژو و سیتروئن به عنوان دو شرکت بزرگ زیر مجموعه پی‌اس‌ای از ایران بود که هم‌زمان با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۲ روی داد.

 

مشکلات اقتصادی پژو سیتروئن

مجموعه‌ای از مشکلات اقتصادی در گروه پی‌اس‌ای از جمله بحران اقتصادی در اروپا در سال ۲۰۱۲، خروج از بازار ایران، قطع همکاری با جنرال موتورز و … باعث به وجود آمدن بحران در پی‌اس‌ای شد.

در ژوئیه سال ۲۰۱۲، یک مقام اتحادیه کارگری اعلام کرد که پی‌اس‌ای قصد تعدیل ۱۰٪ از کارگران قراردادی موقت و دائم (بین ۸٬۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰) خود را دارد.

در ۲۴ اکتبر، پی‌اس‌ای اعلام کرد که در حال دستیابی به یک توافق با بانک‌های طلبکار در مورد ۱۱٫۵ میلیارد یورو از مبلغ سرمایه‌گذاری هاست و همچنین موفق به کسب تضمین دولتی در مورد بدهی‌های آینده بانک پی‌اس‌ای فاینانس به میزان ۷ میلیارد یورو شده‌است. در همان سال، گروه پی‌اس‌ای و دیگر خودروسازان بزرگ اروپایی تحت فشار شدید اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و شریک پی‌اس‌ای، یعنی جنرال موتورز برای ترک بازار ایران قرار داشتند که این فشارها، گروه پی‌اس‌ای را مجبور به پایان همکاری خود با ایران خودرو و ترک کردن بازار ایران کرد. این اتفاق باعث شد تا پی‌اس‌ای به سرعت با کاهش درآمد مواجه گردد.

در همان زمان، مدیرعامل وقت پی‌اس‌ای، فیلیپ وارین اعلام کرد که شرکت قصد ایجاد برند جدید دی اس، از خودروهای سری C سیتروئن و در کلاس خودروهای لوکس را دارد.

در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳، جنرال موتورز اعلام کرد که قصد برگرداندن ۷٪ سهام پی‌اس‌ای را دارد و در این تاریخ، همکاری این دو شرکت به پایان رسید.

در سال ۲۰۱۴، شرکت خودروسازی دانگ فنگ که به تولید و مونتاژ محصولات پی‌اس‌ای در چین مشغول است، اعلام کرد که قصد خرید ۱۳٪ سهام پی‌اس‌ای را دارد. پس از آن، شرکت دانگ فنگ و دولت فرانسه، در یک برنامه نجات مالی، هریک به میزان ۱۳٫۶۸٪ از سهام پی‌اس‌ای را خریداری کردند و سهم خانواده پژو از این شرکت را نیز از ۲۵٪ به ۱۳٫۶۸٪ رساندند.

گروه Psa فرانسه

گروه Psa فرانسه

ارسال شده در ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - 158 بازدید
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها