تعویض فیوزهای پژو 206
گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو کار نمی کند مانند بوق،برف پاکن، چراغ های ماشین،برق پشت صفحه آمپر،کار نکردن ضبط ماشین و غیره…. و گاهی برق کلی ماشین قطع می شود. در پراید یک فیوز اصلی داریم که با باز کردن کاپوت جلوی ماشین در قسمت راست ماشین بالای سر باتری بوده و به شکل زیر می باشد.
جعبه فیوز داخل موتور ۲۰۶
هر کدام از این سیمها فیوز قسمتی بوده و برق کلی ماشین از اینجا قطع و وصل می شود بعضی وقتها که چراغ چک موتور در صفحه آمپر روشن شده و علت فنی در ماشین شما نیست(ایراد فنی مانند پاره شدن تسمه دینام باعث روشن شدن چراغ چک شده و با تعویض تسمه دینام چراغ چک هم خاموش خواهد شد)و فقط کد خطای کامپیوتری آن می باشد شما میتوانید با جدا کردن فیوز وسطی(سیم وسطی)و وصل مجدد آن سیستم کامپیوتری آن را ری استارت کنید با ری استارت کردن آن چراغ چک خاموش خواهد شد.
جعبه فیوز داخل اتاق ۲۰۶
فیوزهای فرعی دیگری هست که برق قسمتهای مختلف از آن تقسیم می شود و این فیوزها در قسمت سمت چپ غربیلک فرمان و مقداری پایین تر از آن قرار دارد (شکل بالا)برای تعویض و دانستن فیوز سوخته شده شما می توانید یک کپی از جدول جعبه فیوزها به تفکیک مصرف آمپر و رنگ آنها از شکل زیر در خودرو خود داشته باشید و با مواجعه شدن با مشکل با کمک این جدول می توانید موقعیت فیوز سوخته شده را در جعبه فیوز پیدا کنید و نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
برای تعویض فیوزها این نکات را رعایت کنید:
۱- سوئیچ استارت را ببندید و همه تجهیزات برقی را خاموش کنید.
۲- در جعبه فیوز را باز کرده و با توجه به جدول راهنما،به دنبال فیوز معیوب بگردید.
۳- انبرک قرار گرفته در جعبه فیوز را خارج کنید و به کمک آن فیوز معیوب را از جای خود بیرون بکشید فیوز سوخته از قطع بودن سیم آن قابل تشخیص است.
۴-فیوز سوخته را با یک فیوز مشابه یا ضعیف تر تعویض کنید توجه کنید حتما از فیوز هم ظرفیت و نوع یکسان جهت تعویض فیوز سوخته استفاده نمائید.
استفاده از فیوز با ظرفیت بالاتر از حد مجاز ممکن است باعث بروز خسارت یا حتی آتش سوزی شود.حتی بصورت موقتی نیز،از سیم به جای فیوز استفاده ننمائید.
این عمل می تواند باعث صدمه دیدن سیم کشی یا حتی آتش سوزی گردد.اگر فیوز تعویضی مجددا سوخت،نشان می دهدکه در سیستم الکتریکی خودرو مشکلی وجود دارد بنابراین از سیستم الکتریکی مربوطه استفاده ننموده و برای رفع مشکل به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.
از سری آموزش های بخش خودرو این بار مرحله به مرحله با راهنمای تصویری آشنایی و تعویض فیوزهای خودرو پژو ۲۰۶ ، با هم همراه می شویم تا ضمن آشنایی با انواع فیوز، با روش صحیح تعویض آن ها در پژو ۲۰۶ آشنا شویم.
تعویض فیوزیک جعبه فیوز زیر داشبورد در قسمت جلو راننده و دیگری در محفظه موتور قرار دارد.
جعبه فیوز داشبورد
با یک سکه، پیچ را یک چهارم دور بچرخانید. سپس درپوش آن را بردارید تا فیوزها نمایان شوند. فیوزهای یدکی و انبرک A روی قسمت داخلی در جعبه فیوز زیر داشبورد قرار دارند.
برداشتن و نصب فیوز
قبل از تعویض فیوز لزوما باید علت اشکال را بیابید و آن را رفع کنید. شماره فیوزها روی جعبه فیوز مشخص شده است. از انبرک A استفاده کنید.
همواره یک فیوز معیوب را با یک فیوز سالم مشابه آن جایگزین کنید.
جعبه فیوز محفظه موتور
جعبه فیوز در سمت راست محفظه موتور قرار دارد. برای دست یابی به آن، گیره های در جعبه را آزاد کنید و در را بردارید. هنگام بستن در جعبه، از جا افتادن صحیح آن مطمئن شوید.
دارنده خودرو نباید اتصالات فیوزها را دستکاری و قطع و وصل کند. هر مشکلی در این قسمت ها باید توسط متخصص مجاز بررسی شود.
جعبه فیوز محفظه موتور با سیستم سازه پویش
شماره فیوز |
شدت جریان |
عملکرد |
۱ |
۴۰A |
تغذیه برق سوئیچ استارت |
۲ |
۲۰A |
تغذیه برق سیستم های درونی نود جلو |
۳ |
۲۰A |
تغذیه برق رابط سیستم های درونی نود جلو |
۴ |
۲۰A |
تغذیه برق رابط سیستم های درونی نود جلو |
۵ |
۱۰A |
تغذیه رله چراغ های کوچک |
۶ |
رزور |
|
۷ |
۴۰A |
ترمز ABS |
۸ |
۳۰A |
ترمز ABS |
۹ |
۴۰A – MAXI |
فن دور تند و کند |
۱۰ |
۷۰A – MAXI |
تغذیه برق رابط سیستم های درونی BCM |
۱۱ |
۲۰A |
تغذیه رله بوق |
۱۲ |
۳۰A |
تغذیه استارتر |
۱۳ |
رزور |
|
۱۴ |
۳۰A |
رله برف پاک کن جلو |
۱۵ |
۱۰A |
تغذیه اکسیژن سنسور |
۱۶ |
۴۰A |
تغذیه رله دوبل |
۱۷ |
۱۰A |
تغذیه پمپ سوخت و یونیت موتور |
۱۸ |
۱۰A |
تغذیه یونیت موتور |
تغذیه برق رابط سیستم های درونی BCM یا در فیوز F10 و یا در فیوز F11 می باشد.
جدول راهنمای رله ها
شماره رله |
عملکرد |
شدت جریان – نوع |
RLY1 |
رله کنترل موتور |
۳۰A-1 Contact |
RLY2 |
رله پمپ بنزین |
۳۰A-1 Contact |
RLY3 |
رله چراغ کوچک |
۳۵A-1 Contact |
RLY4 |
رله بوق |
۳۵A-1 Contact |
RLY5 |
رله برف پاک کن جلو |
۳۰A-2 Contact |
RLY6 |
رله برف پاک کن جلو |
۳۰A-2 Contact |
چیدمان رله ها داخل اطاق
شماره رله |
عملکرد رله |
شدت جریان – نوع |
R1 |
پمپ شیشه شوی جلو |
۳۰A- 2 Contact |
R2 |
پمپ شیشه شوی عقب |
۳۰A- 2 Contact |
R3 |
گرم کن شیشه عقب و آینه ها |
۳۰A- 1 Contact |
R4 |
فن بخاری |
۴۰A- 1 Contact |
R5 |
شیشه بالابر عقب |
۳۰A- 1 Contact |
R6 |
شیشه بالابر جلو |
۳۰A- 1 Contact |
R7 |
— |
— |
R8 |
برف پاک کن عقب |
۳۰A- 2 Contact |
جعبه فیوز داشبورد
شماره فیوز |
شدت جریان |
عملکرد |
F21 |
ـــ |
رزرو |
F22 |
۱۰A |
تغذیه سوئیچ اصلی ( وضعیت دو ) یونیت کیسه هوا و نود مرکزی |
F23 |
۱۰A |
تغذیه سوئیچ اصلی ( وضعیت اول) فندک |
F24 |
۱۰A |
تغذیه سوئیچ اصلی – وضعیت اول ( تحریک رله بخاری، رادیو، چراغ ترمز، نود جلو، نود مرکزی و جلو آمپر ) |
F25 |
۱۰A |
تغذیه دایم رادیو |
F26 |
۲۰A |
تغذیه نود مرکزی |
F27 |
۲۰A |
تغذیه نود مرکزی |
F28 |
۳۰A |
تغذیه نود مرکزی و تغذیه اصلی و تحریک رله محرک درب عقب |
F29 |
۳۰A |
شیشه بالابر عقب |
F30 |
۳۰A |
تغذیه نود مرکزی ( شیشه بالابر جلو ) |
F31 |
۳۰A |
شیشه گرمکن عقب |
F32 |
۳۰A |
تغذیه فن بخاری |
F33 |
۳۰A |
استارت موتور |
F34 |
۱۰A |
تغذیه سوئیچ اصلی ( وضعیت دو) ایموبیلایزر، کانکتور عیب یابی، جلوآمپر، سنسورفشار گاز کولر، یونیت موتور |
F35 |
۵A |
تغذیه سوئیچ اصلی ( وضعیت دو ) – سیستم ضدقفل ترمز ABS |
F36 |
۱۰A |
تغذیه باتری ایموبیلایزر، کانکتور عیب یابی، جلو آمپر، تحریک شیشه گرمکن،پمپ شیشه شوی |
جعبه فیوز داشبورد ( در صورت نصب در خودروی شما )
شماره فیوز |
شدت جریان |
عملکرد |
F1 |
– |
رزرو |
F2 |
۵A |
رله فن بخاری |
F3 |
۵A |
تغذیه نود جلو FCM، کولر، جلوآمپر |
F4 |
۱۰A |
تغذیه موتور برف پاک کن عقب و قفل صندوق عقب |
F5 |
۵A |
تغذیه نور زمینه |
F6 |
۵A |
تغذیه سیستم ضدقفل ترمز ABS |
F7 |
۱۰A |
تغذیه یونیت کیسه هوا |
F8 |
۵A |
تغذیه جلوآمپر، ایموبیلازر، دیاگ، ECU |
F9 |
۵A |
تغذیه پمپ شیشه شور |
F10 |
۵A |
تغذیه نود مرکزی BCM، نمایشگر، شیشه بالابر جلو، سنسور دنده عقب |
F11 |
۱۰A |
تغذیه چراغ دنده عقب |
F12 |
۵A |
تغذیه سوئیچ چراغ ترمز |
F13 |
۱۰A |
تغذیه سوئیچ سه حالته گاز کولر |
F14 |
۵A |
تغذیه برق چراغ سقف، صندوق عقب |
F15 |
۲۰A |
تغذیه برق فندک |
F16 |
۱۰A |
تغذیه برق رادیو پخش |
F17 |
– |
رزرو |
F18 |
– |
رزرو |
F19 |
– |
رزرو |
F20 |
– |
رزرو |
F21 |
– |
رزرو |
F22 |
۱۰A |
تغذیه شیشه بالابرهای جلو |
F23 |
۵A |
تغذیه برق گرم کن آینه |
F24 |
۳۰A |
تغذیه برق گرم کن شیشه عقب |
F25 |
۳۰A |
تغذیه قفل مرکزی |
F26 |
۲۰A |
تغذیه نود مرکزی BCM |
F27 |
۵A |
تغذیه رله ها، نمایشگر؛ کولر |
F28 |
۲۰A |
تغذیه نود مرکزی BCM |
F29 |
۵A |
تغذیه ا یموبیلازر |
F30 |
۱۰A |
تغذیه حافظه رادیو پخش |
F31 |
– |
رزرو |
F32 |
– |
رزرو |
F33 |
۴۰A |
تغذیه فن بخاری |
F34 |
۴۰A |
تغذیه شیشه بالابر جلو؛ آینه |
F35 |
۴۰A |
تغذیه شیشه بالابر عقب |
F36 |
۵A |
رزرو |
F37 |
۱۰A |
رزرو |
چیدمان رله ها داخل اطاق
شماره رله |
عملکرد رله |
شدت جریان – نوع |
R1 |
رله فن |
۳۵A- 1 Contact |
R2 |
رله جلوآمپر، کولرو نود جلو |
۲۰A- 1 Contact |
R3 |
رله ولتاژ ECO |
۳۵A- 1 Contact |
R4 |
رله گرم کن شیشه عقب و آینه های جانبی |
۲۰A- 1 Contact |
R5 |
رله پمپ شیشه شور جلو |
۲۰A- 2 Contact |
R6 |
رله پمپ شیشه شورعقب |
۲۰A- 2 Contact |
R7 |
رله شیشه بالابر جلو |
۳۵A- 1 Contact |
R8 |
رله شیشه بالابر عقب |
۳۵A- 1 Contact |
R9 |
رله صندوق پران وموتوربرف پاک کن عقب |
۲۰A- 2 Contact |
R10 |
رله درب بازکن مرکزی |
۲۰A- 2 Contact |
R11 |
رله درب قفل کن مرکزی |
۲۰A- 2 Contact |
جعبه فیوز داخل موتور ( در صورت نصب در خودروی شما )
شماره فیوز |
شدت جریان |
عملکرد |
F1 |
۴۰A |
تغذیه برق سوئیچ استارت |
F2 |
۲۰A |
تغذیه برق چراغ هاى جلو چپ |
F3 |
۲۰A |
تغذیه برق چراغ هاى جلو راست |
F4 |
۲۰A |
تغذیه برق کمپرسور کولر |
F5 |
۵A |
تغذیه رله چراغ های کوچک |
F6 |
– |
رزرو |
F7 |
۴۰A |
تغذیه سیستم ضد قفل ABS |
F8 |
۳۰A |
تغذیه سیستم ضد قفل ABS |
F9 |
۴۰A – MAXI |
تغذیه فن دور تند وکند |
F10 |
۷۰A – MAXI |
تغذیه نود مرکزی BCM |
F11 |
۲۰A |
بوق |
F12 |
۳۰A |
استارت |
F13 |
– |
رزرو |
F14 |
۳۰A |
رله برف پاک کن جلو |
F15 |
۱۰A |
سنسور اکسیژن |
F16 |
۴۰A |
تغذیه رله دوبل |
F17 |
۱۰A |
تغذیه پمپ بنزین |
F18 |
۱۰A |
تغذیه یونیت موتور |
چیدمان رله ها داخل موتور
شماره رله |
عملکرد رله |
شدت جریان – نوع |
R1 |
رله پمپ بنزین |
۳۰A- 1 Contact |
R2 |
رله کنترل موتور |
۳۰A- 1 Contact |
R3 |
رله چراغ کوچک |
۳۵A- 1 Contact |
R4 |
رله بوق |
۳۵A- 1 Contact |
R5 |
رله برف پاک کن جلو |
۳۰A- 2 Contact |
R6 |
رله برف پاک کن جلو |
۳۰A |