مشکلات پراید کاربراتوری و دلایل آنها
در یک تعریف خلاصه : کاربراتور دستگاهی است که هوا و سوخت را برای موتورهای احتراق داخلی در نسبت هوا به سوخت مناسب برای احتراق مخلوط میکند.
کاربراتور در خودرو جزء بسیار مهمی است و کار صاحب خودرو این است که همیشه وضعیت کاربراتور را به طور منظم بررسی کند. در کاربراتور البته چندین قطعه کار می کند و هر جزء نقش متفاوتی دارد.
اگر به طور منظم از خودرو نگهداری شود کاربراتور آن عملکرد خوبی خواهد داشت. سرویس روتین کار بسیار مهمی است زیرا در صورت عدم سرویس باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود.
خودروهایی که به طور منظم سرویس نمی شوند، با مشکلاتی مانند خرابی در وسط جاده، ترمز خودرو که به صدا درآمده و کاربراتور آسیب دیده مواجه خواهند شد.
علائم مختلف خراب شدن کاربراتور پراید و دلایل آنها
مصرف بيش از حد بنزين
– خرابي متعادل كننده ي دور آرام
– خرابي سنسور دماي هوا
– تنظيم نبودن سيستم تنظيم دور آرام
– گير كردن دهانه هاي كاربراتور
كم آوردن موتور در سرعت
– فيلتر هوا كثيف است
– لوله ها يا فيلتر بنزين گرفتگي دارند است
– سطح شناور تغيير كرده و پايين آمده
– سوپاپ قدرت كثيف شده
– سوپاپ ثانوي تنظيم نيست
-اشكال در پمپ بنزين
شتاب موتور صغيف است
– فيلنر هوا يا بنزين كثيف است
– پمپ شتاب كاربراتور خراب است
– گرفتگي ژيگلورها
موتور بد روشن ميشود
– كاربراتور سر ريز كرده است
– پمپ بنزين خراب است
– سوپاپ برقي دار آرام دچار اشكال شده
– گرفتگي ژيگلورها
– ساسات درست كار نميكند
موتور در دور آرام راحت كار نميكند
– نسبت مخلوط به هم ريخته
– ژيگلورهاي لوله ي بنزين گرفته اند
– سيستم تعديل دور آرام اشكال پيدا كرده
– سنسور دماي هوا خوب عمل نميكند
– پارگي يه قطع شلنگهاي خلا
سوپاپ برقي خروجي خراب است
موتور در دور آرام خاموش ميشود
– پارگي شلنگهاي خلا
– خرابي سوپاپ برقي دور آرام
وقتي پدال گاز رها ميشود موتور خاموش ميشود
– خرابي سوپاپ برقي خروجي
– پمپ بنزين ضعيف شده
گرفتگي لوله هاي بنزين
موتور سخت خاموش ميشود
– نسبت سوخت زياد است
– دور آرام زياد است
– سوپاپ برقي دور آرام خراب است
جزئیات علائم خرابی کاربراتور پراید
قبل از طراحی و توسعه سیستم های کامپیوتری مدیریت موتور خودرو که نخستین بار اواخر دهه ۷۰ میلادی به بازار آمدند، سوخت و هوا به صورت مکانیکی و توسط یک قطعه به نام کاربراتور در اختیار موتور قرار می گرفت. کاربراتور یک قطعه مکانیکی است که سوخت و هوا را به میزان مناسب ترکیب کرده و آن را در اختیار موتور خودرو می گذارد. در حالی که خودروهای مدرن دیگر به کاربراتور مجهز نیستند، ولی هنوز هم می توان آن ها را روی انواع خودروهای قدیمی و کلاسیک پیدا کرد.
از آن جایی که کاربراتور مستقیما وظیفه تامین سوخت و هوای مورد نیاز برای کارکرد صحیح موتور را بر عهده دارد، می توان آن را یکی از مهم ترین قطعات یک خودرو به حساب آورد و هرگونه مشکل و کارکرد نادرست آن می تواند به میزان قابل توجهی روی عملکرد فنی خودرو تاثیر منفی بگذارد.
افت پرفورمنس موتورکاربراتور
یکی از اصلی ترین علایم خرابی کاربراتور را می توان افت پرفورمنس موتور یا اصطلاحا کم جان شدن موتور معرفی کرد. کاربراتور یکی از قطعات اصلی موتور بوده و وظیفه محاسبه و ارائه ترکیب سوخت و هوای مورد نیاز موتور را بر عهده دارد. به همین دلیل اگر مشکلی برای کاربراتور پیش بیاید، به دلیل عدم ترکیب صحیح سوخت و هوا یا وجود مشکل در تحویل این ترکیب، عملکرد فنی موتور تحت تاثیر قرار می گیرد و موتور کم جان می شود. یک کاربراتور خراب می تواند شتاب خودرو را کاهش بدهد، قدرت موتور را کم کند و مصرف سوخت را بالا ببرد.
خروج دود سیاه از اگزوز
یکی دیگر از علایم خرابی کاربراتور خروج دود سیاه از اگزوز خودرو است که باید جدی گرفته شود. خروج دود سیاه از اگزوز نشانه این است که موتور خودروی شما در حال سوزاندن سوخت بسیار زیادی است، یا مشکلی در ترکیب سوخت و هوا وجود دارد. کاربراتور خرابی که سوخت بیشتری به موتور تحویل داده و باعث ایجاد دود اگزوز سیاه می شود، نه تنها مصرف سوخت خودرو را افزایش می دهد بلکه میزان آلاینده های بیشتری نیز وارد هوا خواهد کرد.
بک فایر یا داغ شدن بیش از حد
بک فایر موتور یا داغ شدن بیش از حد آن یکی دیگر از نشانه های رایج خرابی کاربراتور خودرو می باشد. اگر کاربراتور خودرو مشکلی دارد که سبب ارائه یک ترکیب نادرست از هوا و سوخت، ترکیبی که سوخت کافی ندارد، این مورد می تواند منجر به بک فایر یا داغ شدن بیش از حد موتور شود. جدا از بک فایر و داغ کردن، ترکیبات نادرست هوا و سوخت همچنین برای عملکرد کلی موتور نیز بد بوده و در موارد جدی تر می تواند سبب ایجاد آسیب به موتور شود.
استارت سخت موتور
استارت سخت موتور را می توان یکی دیگر از نشانه های اصلی خرابی کاربراتور معرفی کرد. در استارت های سرد، ضریب سوخت و هوا که کاربراتور وظیفه ترکیب آن ها را با هم دارد، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می شود. اگر کاربراتور خراب باشد و این خرابی سبب به هم خوردن ترکیب درست سوخت و هوا شود، ممکن است خودروی شما به سختی روشن شود. بسته به علت اصلی مشکل، موتور خودرو به سختی استارت می خورد و با گرم شدن موتور اوضاع بهتر می شود. در برخی موارد حتی در هنگام گرم بودن موتور نیز شاهد استارت سخت خواهیم بود.
گرچه استفاده از کاربراتور در خودروهای امروزی دیگر رایج نیست، ولی هنوز هم کاربراتور را می توان روی بسیاری از خودروها پیدا کرد و این قطعه، نقشی مهم در کارکرد درست موتور دارد. به همین دلیل باید حواستان به علایم خرابی کاربراتور جمع باشد و در صورت مشاهده هر یک از این موارد سریعا به مکانیک مراجعه کنید. مکانیک پس از بررسی نسبت به تعمیر یا تعویض کاربراتور اقدام خواهد کرد.
پرفورمنس، بک فایر 😂😂😂
فارسی بنويسيد. نوشتن این واژه های مسخره انگليسی کار افراد بیسواد و عقده ایی است
شما هم گوشی وماشینت(تکنولوژی غرب ) رو بزار کنار،سوار خر بشو یه قلم کاغذ بگیر دستت هرغلطی خواستی بگو
ینی باز تو مرزهای بی شعوری و احمق بودنُ جابجا کردی
وقتی خارجیا اینارو اختراع کردن میخواستی اسمش چی باشه پس؟
اصلا ما بی سواد و عقده ای
تو اسم درستش بگو ماهم یاد بگیریم 😒😐
سلام
یه پراید نیمه انژکتور ۸۳ دارم، کاربراتش کردم دور کندش زود خاموش میشه
باید چکار کنم
تورو خدا راهنمایی کنید
توی هشتگرد قدیم یه کاربرات ساز درجه یک هست بنام حبیب
من هر وقت کاربرات ماشینم سرویس بخاد میبرم اونجا واقعا وارد ومنصف هست.
چقد میگیره سرویسش کنه