معرفی تصویری اتومبیل های روز دنیا
راپید‌کار

هدآپ دیسپلی چیست؟

تکنولوژی هدآپ دیسپلی Head-Up Display (HUD) در رانندگی تحول بزرگی ایجاد کرد. این سیستم به ما اطلاعاتی را میدهد ، بدون این که نیازی به چشم برداشتن از جاده داشته باشیم. خب سوالی پیش می آید این است که هدآپ دیسپلی چیست و چگونه کار می کند؟

هدآپ دیسپلی چیست؟

نمایشگر سر-بالا یا هدآپ دیسپلی تکنولوژی جدیدی نیست. درواقع HUD از زمانی پدید آمد که هواپیماهای جنگنده نظامی قبل از جنگ جهانی دوم از آن استفاده می کردند. البته که تکنولوژی 1930 با فناوری امروزی کاملا متفاوت می باشد. ولی در اواسط قرن 20 ، تحقیقات نظامی باعث پیشفت هر چه بیشتر این تکنولوژی شد. خب این هدآپ دیسپلی چیست؟ اگر قبلا بازی های شبیه سازی شده هواپیمایی را دیده باشید، این قطعه را میشناسید. در خودروهای مدرن شیشه جلوی اتومبیل می باشد. به همین دلیل است که به نمایشگر شیشه جلو خودرو نیز معروف است.

نمایشگر هد آپ (HUD) یک نمایشگر شفاف است که از دیود ساطع کننده نور یا سایر فناوری های نمایش نمایشگر برای نمایش اطلاعات و تصاویر قابل تنظیم (به عنوان مثال داده های سرعت و هشدارها) استفاده می کند. چنین محتوایی را در خط دید راننده بر روی شیشه جلو یا سایر سطوحی که توسط مسافران مشاهده می شود (مانند شیشه های جانبی) نمایش می دهد.

نمونه نمایش هدآپ دیسپلی با توضیحات زیاد

نمونه نمایش هدآپ دیسپلی با توضیحات زیاد

استفاده های دیگر نمایشگرهای هدآپ کجاست؟

در حالی که اتومبیل شناخته شده ترین جایگاه برای نمایشگرهای هدآپ است، کاربردهای زیادی برای این فناوری وجود دارد. هر جایی که یک اپراتور نیاز به دید همزمان به دنیای واقعی و اطلاعات دیجیتال داشته باشد، یک HUD می تواند کمک کند.

سیستم های خلبانی مانند هواپیما، وسایل نقلیه نظامی و ماشین آلات سنگین همگی موارد استفاده ایده آل این تکنولوژی هستند. در این شرایط، اطلاعات در جایی که اپراتور می تواند بدون نگاه کردن به جاده، آسمان یا کار در دست مشاهده شود، پیش بینی می شود.

یکی دیگر از کاربردهای رایج برای HUD ها بازی های ویدیویی است. هدست‌های واقعیت افزوده از فناوری HUD استفاده می‌کنند تا به گیمرها این توانایی را بدهند تا از طریق بازی و محیط فیزیکی خود را ببینند. هنگامی که از این روش استفاده می شود، واقعیتی ترکیبی ایجاد می کند که در آن بازی با اطلاعاتی در مورد وضعیت بازیکن، مانند سلامت، راهیابی و آمار بازی پوشانده می شود.

استفاده جهانی از هدآپ دیسپلی نیز پذیرش هدآپ نمایشگرها در مراقبت های بهداشتی را افزایش داده است. به متخصصان پزشکی راحتی کار بدون دست‌ها را می‌دهد، نمایشگرهای نصب‌شده روی سر و عینک‌های هوشمند دارای فناوری HUD را می‌توان در مراقبت‌های بالینی، آموزش و آموزش، همکاری تیم مراقبت و حتی جراحی با هدایت هوش مصنوعی یافت.

هدآپ دیسپلی چیست نمونه روی مرسدس Gle

هدآپ دیسپلی چیست نمونه روی مرسدس Gle

ویدیوی عملکرد هدآپ ریسپلی روی خودروهای مرسدس بنز

انواع نمایشگرهای هدآپ

خواه خلبانی باشید که باید مراقب ترافیک هواپیما باشد یا گیمری که مراقب لبه میز قهوه باشد، انواع مختلفی از نمایشگرهای هدآپ وجود دارد که برای برآوردن نیازهای کاربر خاص طراحی شده اند. عوامل زیادی مانند محیط، محدودیت های هزینه و راحتی کاربر، همگی در انتخاب نوع مناسب HUD برای برنامه نقش دارند.

اما در حالی که انواع HUD ها می توانند برای خدمت به صنعت و مورد استفاده متفاوت باشند، اکثر انواع HUD از سه جزء یکسان تشکیل شده اند – منبع نور (مانند LED)، بازتابنده (مانند شیشه جلو، ترکیب کننده یا لنز تخت). ) و یک سیستم بزرگنمایی.

همه HUD ها دارای منبع نور (واحد تولید تصویر) و سطحی هستند که تصویر را منعکس می کند. (اغلب این سطح شفاف است تا کاربر بتواند آن را ببیند). در بین منبع نور و سطح بازتابنده، معمولاً یک سیستم نوری بزرگ‌نمایی وجود دارد.

Heads-up اطلاعات بصری پروژه را در میدان دید فعلی کاربر نمایش می دهد. این چندین مزیت کلیدی را به همراه دارد:

  • ایمنی را از طریق بهبود تمرکز و آگاهی افزایش می دهد
  • مرتبط ترین اطلاعات را در زمان مناسب اولویت بندی و تقطیر می کند
  • خستگی چشم ناشی از تغییر مداوم تمرکز را تسکین می دهد
  • با نشان دادن اینکه سیستم و انسان واقعیت یکسانی دارند، بین وسایل نقلیه خودران و سواران اعتماد ایجاد می کند

نمایشگر هدآپ چگونه کار می کند؟

خودروسازان از تکنولوژی های مختلفی در سیستم هدآپ دیسپلی خودروهایشان استفاده کردند. آنها شیشه های جلوی خودرو را با فسفر شفاف می ساختند. این لایه خاص در برابر نور لیزر واکنش نشان می دهد و به آن امکان نمایش اطلاعات را می دهد. تنها زمانی که نور لیزر روشن است، شما قادر به دیدن اطلاعات روی شیشه جلو ماشین خواهید بود.

برخی از واحدهای فروش لوازم یدکی خودرو نیز به جای لیزر از آینه استفاده می کنند تا تصویر را روی صفحه نمایش شیشه جلو بیاندازند. اطلاعات از روی سطح آینه کمانه می کند و روی سطح شیشه جلو منعکس می شود.

دستگاه های دیگری هم وجود دارند که برای گوشی های هوشمند به کار می روند. آنها از یک آینه برای نمایش اطلاعات بر صفحه گوشی هوشمند استفاده می کنند و آن را بر شیشه جلو منعکس می کنند. آنها در واقع HUD حقیقی نیستند.

از آنجایی که هدآپ دیسپلی اطلاعات را روی شیشه جلو می اندازد، میتواند اطلاعات را از هر جایی بگیرد. این داده ها میتواند از کامپیوتر خودرو باشد. این قطعه میتواند به پورت OBDII وسیله نقلیه متصل شود تا اطلاعات مهم وسیله نقلیه را نمایش دهد. این اطلاعات شامل سرعت خودرو، دمای روغن خودرو، باد لاستیک ها و خیلی چیزهای دیگر باشد.

این تکنولوژی همچنین به وسیله بلوتوث به سیستم سرگرمی خودرو هم وصل می شود. میتواند با سیستم جهت یابی خودرو مبادله کند و اطلاعات مهمی بدهد. سیستم نمایشگر رو به بالای خودرو به موبایل و گوشی های هوشمند هم وصل می شود. بدون نگاه به صفحه گوشی، میتوانید بفهمید که چه کسی تماس گرفته است. شما میتوانید بدون استفاده از چشم، دست و رها کردن فرمان خودرو ، به این کارها رسیدگی کنید. همچنین سیستم سرگرمی را میتوان از طریق HUD کنترل کرد. این سیستم را میتوان به دوربین، سیستم جی پی اس، اپلیکیشن های موبایل، و اینترنت وصل کرد.در واقع شیشه جلوی خودرو را به یک صفحه اطلاعاتی تبدیل می کند.

چراغ قوه گوشی خود را روی پنجره قرار دهید و هم انعکاس نور و هم دنیای آن سوی پنجره را خواهید دید. یک نمایشگر هدآپ با انعکاس یک تصویر دیجیتال بر روی یک سطح شفاف به تجربه مشابهی دست می یابد. این سیستم نوری در چهار مرحله اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می دهد.

  1. ایجاد تصویر: واحد تولید تصویر داده ها را به یک تصویر پردازش می کند
  2. پرتاب نور: یک منبع نور سپس تصویر را به سمت سطح مورد نظر پخش می کند
  3. بزرگنمایی: نور برای بزرگنمایی پرتو منعکس یا شکسته می شود
  4. ترکیب نوری: تصویر دیجیتال روی سطح ترکیب کننده قرار می گیرد تا نمای دنیای واقعی را همپوشانی کند.
هدآپ دیسپلی در تویوتا یاریس

هدآپ دیسپلی در تویوتا یاریس

آیا استفاده از صفحه نمایش خودرو بی خطر است؟

استفاده از نمایشگر خودرو یا همان هدآپ دیسپلی به طور کلی تا زمانی که به درستی استفاده شود ایمن تلقی می شود. فناوری HUD سالهاست که وجود داشته و مدتی است که در هواپیماهای نظامی و خودروهای پیشرفته استفاده می شود. این فناوری به گونه ای طراحی شده است که مدت زمانی را که راننده باید چشمان خود را از جاده بردارد، به حداقل برساند، که می تواند خطر تصادف را کاهش دهد.

علاوه بر این، بیشتر نمایشگرهای سربالایی خودرو با تنظیمات روشنایی قابل تنظیم برای جلوگیری از حواس پرتی و اطمینان از اینکه راننده می تواند جاده جلو را به وضوح ببیند، ارائه می شود. برخی از سیستم های HUD حتی دارای تنظیم خودکار روشنایی بر اساس شرایط نور محیط هستند.

احساس رانندگان در مورد استفاده از یک صفحه نمایش خودرو چگونه است؟

استفاده از نمایشگر خودرویی یک اولویت شخصی است و برخی از رانندگان ممکن است با آن احساس راحتی بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند. در حالی که برخی از رانندگان ممکن است نمایش اطلاعات ضروری روی شیشه جلو را مفید و راحت بدانند، برخی دیگر ممکن است آن را منحرف کننده یا غیر ضروری بدانند.

یک نظرسنجی انجام شده در بریتانیا نشان داد که رانندگانی که از نمایشگرهای هد بالا استفاده می‌کنند، عموماً از تجربه رانندگی خود رضایت بیشتری دارند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که رانندگان جوان‌تر به احتمال زیاد از این فناوری استفاده می‌کنند و آن را ترجیح می‌دهند.

مطالعه دیگری که توسط دانشگاه تورنتو کانادا انجام شد نشان داد که رانندگانی که از صفحه نمایش سر به بالا استفاده می کنند، کمتر چشم خود را از جاده برمی دارند و بهتر می توانند سرعت و موقعیت خط خود را حفظ کنند. این نشان می دهد که فناوری HUD می تواند ایمنی رانندگی را بهبود بخشد و خطر تصادفات را کاهش دهد.

با این حال، استفاده از Head-Up Display یک اولویت شخصی است و برخی از رانندگان ممکن است آن را منحرف یا غیر ضروری بدانند. مانند هر فناوری جدید، لازم است بدانید که چگونه کار می کند و آیا برای شما مناسب است یا خیر.

به طور کلی، به نظر می رسد که نمایشگرهای هد بالا خودرو می تواند ایمنی رانندگی را بهبود بخشد و تجربه رانندگی بهتری را برای بسیاری از رانندگان فراهم کند. استفاده یا عدم استفاده از این فناوری در نهایت به خود راننده بستگی دارد و قبل از تصمیم گیری باید مزایا و معایب آن را در نظر گرفت.

ارسال شده در ۲۹ آبان ۱۴۰۳ - 9 بازدید
ارسال دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها