ماشین جگوار ساخت کدام کشور است
جگوار کارز (به انگلیسی: Jaguar Cars) یک سازنده خودرو چندملیتی بریتانیایی است، که دفتر مرکزی آن در شهر وایتلی، کاونتری، در کشور انگلستان قرار دارد. جگوار کارز شرکتی بود که مسئولیت تولید خودروهای جگوار را بر عهده داشت تا اینکه عملیات آن به طور کامل با لندروور ادغام شد و جگوار لندرور در 1 ژانویه 2013 تشکیل شد.
مختصری درباره جگوار لندرور
جگوار لندرور، شرکت چندملیتی خودروسازی است، که در زمینه توسعه، طراحی، تولید و فروش انواع خودرو فعالیت میکند.
ریشههای مشارکت و همکاری دو شرکت خودروسازی جگوار کارز و لندرور به سال ۲۰۰۲ بازمیگردد، که با مدیریت کمپانی فورد شروع به فعال نمودند. شرکت فورد که در سال ۱۹۸۹ جگوار کارز را تصاحب کرده بود، در سال ۲۰۰۰ نیز اقدام به خریداری شرکت لندرور از گروه خودروسازی ب ام و نمود.
شرکت جگوار لندرور در سال ۲۰۰۸ در پی خریداری جگوار و لندرور توسط گروه خودروسازی هندی تاتا موتورز، راهاندازی شد، سپس برند رنجرور را نیز با آنها ادغام نمود.
این شرکت تا ماه مارس ۲۰۱۲ شمار ۳۰۵٫۸۵۹ دستگاه خودرو بهفروش رسانده بود، که سهم لندرور؛ ۲۵۱٫۶۳۲ دستگاه و جگوار نیز ۵۴٫۲۲۷ دستگاه را، به خود اختصاص میداد. دفتر مرکزی شرکت جگوار لندرور در وایتلی، در حومه شهر کاونتری، میدلندز غربی، انگلستان قرار دارد.
آغاز کار کمپانی جگوار
جگوار در سال ۱۹۲۲ تحت نام سوالو سایدکار کمپانی، توسط ویلیام لیونز تأسیس شد. این شرکت پس از جنگ جهانی دوم به جگوار تغییر نام داد. در ۱۹۳۴ خودروهای تولید شده توسط شرکت جگوار، ابتدا با نام اساس و اندکی بعد تحت نام اساس جگوار، به بازار عرضه شدند. این شرکت در ۱۹۶۶ به بریتیش موتور هلدینگز فروخته شد.
تغییرات کمپانی و خرید برند توسط کمپانی فورد
دو سال بعد، در ۱۹۶۸ جگوار با لیلاند موتورز ادغام گردید و شرکت جدید بریتیش لیلاند نام گرفت. شرکت خودروسازی جگوار در سال ۱۹۷۵ توسط دولت بریتانیا، ملی اعلام شد. در ابتدای دهه ۱۹۸۰ روند خصوصیسازی در این شرکت آغاز گردید، که سرانجام در پی جدایی از بریتیش لیلاند، با نام کنونی، یعنی جگوار کارز به ثبت رسید. در سال ۱۹۸۴ شرکت جگوار موفق شد که به عنوان یک شرکت مستقل وارد بازار بورس لندن گردد، ولی در سال ۱۹۹۰ کلیه سهام آن توسط شرکت آمریکایی فورد خریداری شد و برای قریب به دو دهه، تحت مدیریت فورد به فعالیت ادامه داد.
انتقال از فورد به تاتا موتورز (شرکت خودروسازی هند)
مشکلات مالی جگوار و کاهش فروش این شرکت، فورد را نیز تحت تأثیر قرار داد. از این رو، فورد برای کاهش ضرر خود، جگوار و برند لندرور را در سال ۲۰۰۸ به شرکت هندی تاتا موتورز فروخت. اگرچه عدم اطمینان به جگوار همچنان بر محصولات این برند سایه افکنده بود، اما معرفی مدلهای جدید مانند جگوار ایکساف و مدلهای نمادینی مانند جگوار ایکسکا و جگوار ایکسجی (ایکس۳۵۱) با طراحی جدید، امروزه شرایط را تغییر داده و آینده روشنی را، برای جگوار رقم زدهاست.
در تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۰۸ شرکت تاتاموتورز (به انگلیسی: Tata Motors) بزرگترین شرکت خودروسازی هند، جگوار را از فورد خریداری نمود. سپس با ادغام لندرور و جگوار، گروه جگوار لندرور را راهاندازی کرد. هماکنون جگوار کارز به همراه لندرور و رنجرور، تحت مدیریت گروه جگوار لندرور فعالیت میکند.
تمرکز بر تولید خودروهای لوکس
شرکت جگوار همواره یکی از فعالترین خودروسازها در زمینه طراحی و ساخت خودروهای لوکس سفارشی میباشد، که بارها برای الیزابت دوم، چارلز، شاهزاده ولز و سران سیاسی سایر کشورها، خودروهای سفارشی تولید کردهاست. در سالهای اخیر نیز شرکت جگوار اقدام به ساخت خودرو برای نخستوزیر بریتانیا نمودهاست. آخرین خودروی تولید شده توسط این شرکت، مدل جگوار ایکسجی میباشد، که در ماه مه سال ۲۰۱۰ عرضه شدهاست.
روند محصولات تولیدی از ابتدا تا امروز
این شرکت در ابتدا به تولید موتورسیکلتهای سایدکار میپرداخت، اما پس از مدتی بر تولید خودرو متمرکز شده و نام شرکت در سال ۱۹۳۳ به «اساس کارز» تغییر کرد. جگوار اساس ۱۰۰، نخستین خودرویی بود که در سال ۱۹۳۵ با نام جگوار عرضه شد.
پس از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۵، اساس کارز نام خود را به جگوار تغییر داد، زیرا نام این شرکت مشابه با سازمان شبه نظامی نازی آلمان بود. جگوار مارک پنج، نخستین خودروی جگوار پس از پایان جنگ بود، که در سال ۱۹۴۸ تولید شد. در همان سال سدان لوکس جگوار ایکسکا۱۲۰ را نیز روانه بازار کرد، که سریعترین خودروی تولیدی تا آن زمان محسوب میشد. این اتومبیل از محبوبیت بسیاری برخوردار شد و به جگوار کمک کرد، تا حضور قدرتمندی در بازار خودروهای اسپورت داشته باشد.
در دهه ۱۹۵۰، صادرات محصولات لوکس جگوار به بازار ایالات متحده آمریکا آغاز شد. جگوار مارک هفت سالون، در سال ۱۹۵۱ و به صورت اختصاصی برای بازار آمریکا معرفی شد. در سال ۱۹۵۶، این خودرو برنده جایزه «رالی مونت کارلو» گردید.
در اواسط دهه ۱۹۵۰ جگوار مدلهای جگوار مارک هشت و جگوار مارک نه را به خط تولید خود اضافه کرد. همزمان و با ارتقا عملکرد جگوار ایکسکا، شرکت مدل جگوار ایکسکا۱۴۰ را نیز تولید کرد. پس از آن، جگوار ایکسکی۱۵۰ معرفی شد، که سریعتر از مدلهای قبلی خود بود، اما جذابیت مدلهای ۱۲۰ و ۱۴۰ را نداشت.
در دهه ۱۹۶۰، یکی از مشهورترین خودروهای جگوار متولد شد. جگوار تیپ ای، که در بازار ایالات متحده آمریکا به نام ایکسکا ای شناخته میشد، در سال ۱۹۶۱ عرضه گردید. این خودروی اسپرت، در دو گونه کوپه و کانورتیبل، عملکرد فوقالعاده را با ظاهری بسیار جذاب، در هم آمیخته بود. جذابیت جگوار ای تایپ، به حدی بود، که حتی تحسین «انزو فراری»، مؤسس شرکت فراری را نیز در پی داشت.
یک دهه بعد، این شرکت جگوار ایکسجی۶سی و جگوار ایکسجی۱۲سی کوپه را برای ملحق شدن به محصولات سدان خود معرفی کرد. مدل ایکسجی۱۲سی سریعترین سدان تولیدی تا آن زمان بود. در اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی، مدل محبوب تیپ ای، با مدل جگوار ایکسجیاس جایگزین شد. در دهه ۱۹۸۰ جگوار روند رو به رشد خود را، ادامه داده و مدل جگوار ایکسجیاس اچای و خودروی سوپراسپورت؛ جگوار ایکسجی۲۲ را روانه بازار کرد.
البته در آن زمان، خودروهای جگوار به واسطه برخی نقصهای فنی نیز مشهور شدند، که مشکلات الکتریکی، بیش از سایر موارد، نارضایتی مشتریان اتومبیلهای جگوار را به همراه داشت. از سوی دیگر، سختتر شدن رقابت، به واسطه حضور خودروهای آلمانی و کمبود منابع مالی، جگوار را بر آن داشت، تا طی همکاری با شرکتی دیگر، به فعالیتهای خود ادامه دهد. این تصمیم در نهایت به خرید جگوار توسط فورد در سال ۱۹۹۰ منجر شد.
جدول قیمت خودروهای جگوار در سال 2022
حدود قیمت | مدل ماشین |
از $40,995 تا $49,995 | 2022 Jaguar E-Pace |
از $50,900 تا $86,600 | 2022 Jaguar F-Pace |
از $69,900 تا $105,900 | 2022 Jaguar F-Type |
از $69,900 تا $69,900 | 2022 Jaguar I-Pace |
از $45,300 تا $51,000 | 2022 Jaguar XF |
خودروهای تولیدی جگوار به ترتیب سال
از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۴۰ میلادی
مدل خودرو | سالهای تولید |
---|---|
اساس ۱ | ۱۹۳۲–۱۹۳۶ |
اساس ۲ | ۱۹۳۲–۱۹۳۶ |
اساس ۹۰ | ۱۹۳۵ |
اساس جگوار ۱٫۵ | ۱۹۳۶–۱۹۴۰ |
اساس جگوار ۲٫۵ | ۱۹۳۶–۱۹۴۰ |
اساس جگوار ۳٫۵ | ۱۹۳۸–۱۹۴۰ |
جگوار اساس۱۰۰ | ۱۹۳۶–۱۹۳۹ |
از سال ۱۹۴۵ میلادی تا کنون
مدل خودرو | سالهای تولید |
---|---|
جگوار ۱٫۵ | ۱۹۴۶–۱۹۴۸ |
جگوار ۲٫۵ | ۱۹۴۶–۱۹۴۸ |
جگوار ۳٫۵ | ۱۹۴۶–۱۹۴۸ |
جگوار تیپ سی | ۱۹۵۱–۱۹۵۳ |
جگوار تیپ دی | ۱۹۵۴–۱۹۵۶ |
جگوار ایکسکا۱۴۰ | ۱۹۵۵–۱۹۵۷ |
جگوار ۲٫۴ لیتر | ۱۹۵۶–۱۹۵۹ |
جگوار مارک هشت | ۱۹۵۷–۱۹۵۸ |
جگوار ایکسکااساس | ۱۹۵۷ |
جگوار ۳٫۴ لیتر | ۱۹۵۷–۱۹۵۹ |
جگوار ایکسکی۱۵۰ | ۱۹۵۷–۱۹۶۱ |
جگوار مارک نه | ۱۹۵۹–۱۹۶۱ |
جگوار مارک ۲ | ۱۹۶۰–۱۹۶۷ |
جگوار مارک ایکس | ۱۹۶۲–۱۹۶۶ |
جگوار تیپ (۱۹۶۳) | ۱۹۶۴–۱۹۶۸ |
جگوار ایکسجی۱۳ | ۱۹۶۶ |
جگوار ۴۲۰ | ۱۹۶۷–۱۹۶۸ |
جگوار ۴۴۰ | ۱۹۶۷–۱۹۷۰ |
جگوار ۲۴۰ | ۱۹۶۸–۱۹۶۹ |
جگوار ۳۴۰ | ۱۹۶۸ |
جگوار ایکسجیاس | ۱۹۷۶–۱۹۹۱ |
جگوار ایکس۲۰۰ | ۱۹۹۱–۱۹۹۶ |
جگوار ایکسجی۲۲۰ | ۱۹۹۲–۱۹۹۴ |
جگوار ایکس۳۰۰ | ۱۹۹۵–۱۹۹۷ |
جگوار ایکس۱۰۰ | ۱۹۹۶–۲۰۰۵ |
جگوار ایکس۳۰۸ | ۱۹۹۸–۲۰۰۲ |
جگوار نوع اس | ۱۹۹۹–۲۰۰۷ |
جگوار نوع ایکس | ۲۰۰۱–۲۰۰۹ |
جگوار ایکس۳۵۰ | ۲۰۰۳–۲۰۰۹ |
جگوار ایکس۱۵۰ | ۲۰۰۵-اکنون |
جگوار ایکساف | ۲۰۰۸-اکنون |
جگوار ایکس۳۵۱ | ۲۰۰۹-اکنون |
جگوار اف | ۲۰۱۳-اکنون |
🔷 نگران زمان نباش، تا لحظه آخر وقت داری، در لحظه سفر کن 🔷