معرفی تصویری اتومبیل های روز دنیا
راپید کار، اخبار دنیای خودرو و اخبار اقتصادی

کمپانی موتور سیکلت بنلی، تاریخچه و محصولاتش

عکس قدیمی کمپانی بنتلی

عکس قدیمی کمپانی بنتلی

مقدمه

کمپانی بنلی، یکی از بزرگ ترین و مشهورترین کمپانی های سازنده موتور سیکلت در ایتالیا بود. این شرکت ابتدا در سال ۱۹۱۱ در شهر پزارو ایتالیا تاسیس شد. از این کمپانی به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده ی موتور سیکلت نیز یاد می شود. این شرکت توسط ترزا بونی بنلی تاسیس شد و در ابتدا به کار تعمیرات دو چرخه و موتور سیکلت مشغول بود. اما توانایی تولید تمام قطعات یدکی را نیز داشت. اولین موتور سیکلت بنلی در سال ۱۹۱۹ ساخته شد و در نهایت اولین موتور سیکلت کاملا اورجینال این شرکت در سال ۱۹۲۰ رونمایی شد.

در جنگ جهانی اول شرکت بنلی وظیفه ی تعمیرات قطعات و تجهیزات ارتش را برعهده داشت و در آن زمان دشوار ، بنلی یک از پر کار ترین شرکت ها بود.

با برنده شدن تونیو بنلی در مسابقات موتور سیکلت رانی موفقیت این برند ایتالیایی تضمین شد و موتور سیکلت های بنلی شهرت زیادی پیدا کرد. پس از آن تونیو در مدت ۵ سال چهار قهرمانی را با موتور سیکلت خود به دست آورد.

زمانی که جنگ جهانی دوم شروع شد موتور سیکلت جدید کمپانی بنلی که یک موتور چهار سیلندر ۲۵۰ سی سی سوپر شارژ بود؛ به بازار عرضه شد. این موتور سیکلت برای شرکت در مسابقه ساخته شد. اما به علت شروع جنگ جهانی دوم فقط توانست در چند مسابقه ی داخلی شرکت نماید.

خسارات جنگ جهانی دوم تا مدت ها توان این شرکت ایتالیایی را برای ساخت موتور سیکلت های جدید گرفت. اما بنلی با ابتکاراتی ویژه توانست موتور سیکلت ارتشی را شخصی سازی کرده و در بازار به فروش برساند. به این ترتیب بودجه ی لازم برای اجرای طرح های جدید خود را مهیا نمود.

در سال ۱۹۵۱ می توان گفت دیگر بنلی تمام موتور سیکلت های ۹۸ سی سی و ۱۵۰ سی سی و موتور سیکلت های سنگین تک سیلندر ۳۵۰ سی سی و ۵۰۰ سی سی را به بازار عرضه کرده بود. از آن جایی که اوضاع اقتصادی در ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم چندان مناسب نبود. فرصت برای موتور سیکلت ها که نسبت به دیگر وسایل نقلیه مناسب تر و کم هزینه تر بودند مهیا می شد.

موتور قدیمی بنتلی

موتور قدیمی بنتلی

 

ورشکستگی بنتلی در آغاز سال ۲۰۰۰

به مرور موتور های بنلی اروپا را در نوردید و در آمریکا فروش موتور سیکلت های بنلی آغاز شد. بنلی در سال ۱۹۶۲ موفق شد، شرکت موتوبی که در شرایط اقتصادی نا به سامانی به سر می برد، را خریداری نمود. ترنادو ۶۵۰ یکی از موتور های سنگین شرکت بنلی بود که با وزن ۲۲۰ کیلوگرمی اعتبار این شرکت را در ساخت موتورهای پرقدرت و البته مطمئن افزایش داد. این موتور دارای سرعت ۱۱۵ مایل در ساعت و قدرت ۷۵ اسب بخار بود. در این زمان بود که موتور های پرقدرت ژاپنی به بازار راه پیدا نمودند. این موتور ها بسیار قوی تر و پیشرفته تر از موتور بنلی بود. بنابراین به شدت فروش این موتورها در بازار کاهش یافت. موتور های پیشرفته ی ژاپنی، برند بنلی را در سال ۱۹۹۸ با ورشکستگی مواجه نمود.

 

انتقال به چین و هند در نتیجه ورشکستگی

بعد از این ورشکستگی چندین بار تلاش برای راه اندازی دوباره بنلی صورت گرفت. اما همه ی تلاش ها ناکام ماند. تا این که این کارخانه به شرکت Qianjiang چین فروخته شد. تا رسما این برند اروپایی به چین منتقل شود. این شرکت چینی اکثر دفاتر این کارخانه را به چین منتقل کرد و سپس برای ورود به بازار هند اقدام نمود. در این راستا با شرکت DSK هند سرمایه گذاری مشترک نمود. به طوری که ۵۱ درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت DSK و ۴۹ درصد باقی مانده متعلق به شرکت چینی است.

موتور بنتلی رنگ سفید و مشکی

موتور بنتلی رنگ سفید و مشکی

 

کلاس های مختلف موتورهای بنتلی

در حال حاضر بنلی ۶ موتور سیکلت در کلاس های مختلف را به بازار ارائه نموده است که از آن جمله می توان به TNT تک سیلندر ۲۵۰ سی سی، TNT300 دو سیلندر ۳۰۰ سی سی، TNT600I و مدل ۶۰۰GT چهار سیلندر ۶۰۰ سی سی، مدل TNT899 سه سیلندر ۸۹۸ سی سی و موتور سیکلت پرچمدارTNTR سه سیلندر ۱۱۳۱ سی سی می باشد.

شرکت چینی بنلی توانست در هند بیش از ۳۰۰۰ موتور سیکلت را به فروش برساند. این موتور سیکلت ها ۴ سیلندر خطی بودند. به این ترتیب شرکت بنلی یکی از پرفروش ترین شرکت ها در بازار هند بود. هم چنین این شرکت در سال ۲۰۱۶ وارد بازار ایران شد و شرکت نیکران موتور پاسارگاد نمایندگی این برند موتور سازی را اخذ کرد.

سیاست بنلی از سال ۲۰۰۰ تغییر کرد و دیگر به دنبال ساخت موتور های پرقدرت نبود. بلکه تمرکز خود را روی ساخت موتور های ضعیف تر و ارزان قیمت تر قرار داد. این موتور بین ۱۶۵ تا ۳۰۰ سی سی قدرت دارد. بنلی این سیاست را همزمان با تصویب قانون اخذ گواهینامه های موتور سیکلت در سه سطح توسط اتحادیه اروپا گرفت. این قانون اجازه نمی دهد که جوانان اروپایی بتوانند سوار هر موتوری شوند.

گواهینامه ی A1 محدود به موتورهای ۱۲۵ سی سی با توان ۱۱ کیلو وات است و گواهینامه ی A2 محدود به موتورهای ۴۷ اسب بخار است. به این ترتیب شرکت بنلی تمرکز خود را از زمان تصویب این قانون روی موتور های ضعیف تر با توان متناسب با گواهینامه های A1 و A2 اتحادیه اروپا گذاشت. تا بتواند این بازار را از آن خود نماید.

تنها موتور بنلی که دارای توانایی بالاتر از استاندارد های A1 و A2 اروپا است. مدل S752 است که دارای توان ۵۶ کیلواتی است.

 

جمع بندی کلی

کمپانی بنلی به عنوان یکی از قدیمی ترین موتور سیکلت سازان اروپایی در ایتالیا تاسیس شد. این کمپانی در ابتدا به تعمیرات موتور سیکلت پرداخت. اما بعد از مدتی توانست. اولین موتور سیکلت خود را روانه ی بازار نماید. موتور سیکلت بنلی با شرکت در مسابقات اروپا و کسب مقام اولی در این مسابقات شهرت یافت. پس از آن بنلی سال ها توانست موتور سیکلت های خود را در اروپا به فروش رساند. اما بعد از ورود موتور های ژاپنی این کمپانی توان رقابت با این شرکت ها را نداشت و در نهایت از عرصه رقابت خارج شد. پس از ورشکسته شدن بنلی، این برند توسط یک شرکت چینی خریداری شد و موتورهای بنلی که امروزه در بازار مشاهده می کنید، ساخت این شرکت چینی می باشد.

 

وب گردی

مطالب مشابه
ارسال دیدگاه

فرستادن دیدگاه