معرفی تصویری اتومبیل های روز دنیا
راپید کار، اخبار دنیای خودرو و اخبار اقتصادی

همه‌چیز در مورد معایب پژو ۲۰۶ تیپ ۵

شیک، عمومی، تمیز، جوان‌پسند با فرمان‌پذیری مناسب و رنگ‌های متنوع؛ اینها را می‌توان در پژو ۲۰۶ جست‌وجو کرد. کافی است چشم بگردانید تا در همه خیابان‌ها، رژه و مانور این خودروی دوست‌‌داشتنی را ببینید؛ خودرویی که در تمام دنیا طرف‌داران زیادی دارد و حالا با دو موتور ۱٫۴ و ۱٫۶لیتری در دو تیپ ۲ و ۵ در حال تولید است.

ایران یکی از چندین پایگاه تولید پژو ۲۰۶ در جهان است. همچنین استقبال از این خودرو در ایران بسیار خوب است. در واقع پژو ۲۰۶ به‌دلیل توانمندی‌های دینامیکی بالا، تندوتیز بودن، سازگاری با محیط‌ زیست، مصرف سوخت قابل‌قبول،‌ قیمت به‌نسبت مناسب و استفاده از سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم برق مدرن مالتی‌پلکس در ایران هواخواهان زیادی دارد.

کلیاتی از تیپ‌های مختلف

اولین مدل پژو ۲۰۶ تیپ ۱ آن بود؛ یک خودروی ساده و جمع‌وجور. این تیپ امکانات خاصی نداشت و به همین دلیل تولیدش سریع متوقف شد. تیپ ۲ نیز از ابتدای دهه ۸۰ شمسی شروع به تولید کرد و هنوز هم یکی از تولیدات ایران‌خودرو محسوب می‌شود و مشتریان زیادی دارد. این تیپ با فرمان ۳ شاخه، سیستم برق مولتی‌پلکس، بالابرهای برقی شیشه‌های جلو، موتور TU3 با حجم ۱۴۰۰ سی‌سی و ۸ سوپاپ از تیپ ۱ متمایز می‌شود. بعد از پژو ۲۰۶ تیپ ۲، تیپ ۳ که فول‌آپشن تیپ ۲ بود، با همان موتور ولی با امکانات رفاهی کامل‌تر مانند بالابرهای شیشه‌های عقب، تنظیم برقی آینه‌های کناری، تهویه اتوماتیک و … به بازار آمد. تیپ ۴ پژو ۲۰۶ نیز به‌صورت محدود وارد شد، تیپی که به‌واسطه نوع سیستم جعبه‌دنده اتوماتیک و راحتی در تعویض دنده‌هایش، گزینه مناسبی هم برای معلولان محسوب می‌شد.

سرانجام تیپ ۵ نیز به میدان آمد و از همان ابتدای تولید تا امروز، مورد استقبال قرار گرفت. تیپ ۵ درواقع نوعی تیپ ۳ TU5 بود و علاوه بر امکانات رفاهی کامل‌تر، از موتور TU5 و جعبه دنده ۵سرعته نیز بهره می‌برد. تولید تیپ ۶ را هم به این فهرست باید اضافه کرد که از دهه ۸۰ شمسی تولیدش شروع شد و تا سال ۹۱ ادامه یافت؛ خودرویی که آن را همان اتوماتیک‌شده تیپ ۵ می‌دانند، البته با جعبه دنده ۴سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک! منبع: مشخصات ماشین ها در سایت دیوار

معایب عمومی ۲۰۶ تیپ ۵

اولین عیب این خودرو که انکارناپذیرترین هم است و حتی تمام حامیان دوآتشه‌اش هم آن را می‌پذیرند، فضای کوچک کابین ۲۰۶ در تمام تیپ‌هایش است. کوچکی این فضا نه‌تنها افراد قدبلند که حتی افرادی با قد متوسط را نیز در قسمت عقب دچار مشکل می‌کند. همچنین راننده وقتی کمی قدبلند باشد، پشت فرمان فضای کافی ندارد و با مشکل مواجه می‌شود. عقب کابین حتی برای یک خانواده‌ی ۴نفره به‌خصوص مناسب به نظر نمی‌‌رسد. ابعاد کوچک این خودرو در صندوق بارش نیز ایجاد دردسر کرده است؛ تاجایی‌که حتی فضا برای وسایل یک پیک‌نیک کوچک هم ندارد چه برسد به سفر!

از دیگر معایب پژو۲۰۶ تیپ ۵ ضعف واشر سرسیلندر آن است. آسیب‌پذیر بودن این قطعه باعث نفوذ آب و روغن از سیلندرها به قسمت‌های دیگر خودرو و آسیب جدی به موتور می‌شود. از دیگر مشکلات این خودروی محبوب می‌توان به جلوبندی ضعیف آن اشاره کرد. این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که خودرو به‌دلیل طراحی خاص بدنه‌اش در قسمت جلو، وزن بیشتری را تحمل می‌کند و همچنین طبق یک‌تکه دارد. بنابراین رانندگان ۲۰۶ برای آسیب کمتر به پلوس و کاسه‌نمد خودروی خود که از ضعف جلوبندی‌اش نشئت می‌گیرد، باید هنگام عبور از دست‌انداز‌ها بسیار مراقب باشند. گرچه بسیاری از رانندگان همیشگی ۲۰۶ تیپ ۵ می‌گویند که با وجود دقت در این نکته، باز هم بعد از مدتی کارکرد خودروی‌شان با این مشکل مواجه می‌شود. این نکته را می توانید در کامنت‌های کاربران در صفحه ۲۰۶ دیوار بیشتر بررسی کنید.

عیب دیگر ۲۰۶ تیپ ۵ سیستم هیدرولیک آن است. البته این سیستم به‌خودی‌خود مشکلی ندارد، اما در صورت خرابی تعمیرش کار آسانی نیست و همین سختی هزینه‌ تعمیر این سیستم را بیشتر می‌کند. از دیگر معایب این خودرو باید به نحوه‌ طراحی محور عقب (اکسل عقب) اشاره کرد که یک‌تکه است؛ بنابراین با هر مشکلی کل سیستم آسیب می‌بیند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند که به‌دلیل این نوع طراحی هزینه‌ آن هم زیاد است. به‌حداقل رساندن مشکلات ناشی از این ضعف نیاز به دقت در عملکرد کمک‌فنرهای عقب دارد تا در صورت هرگونه مشکل، به‌سرعت تعمیر یا تعویض شود تا شدت ضربات واردشده بر اثر عبور از ناهمواری‌ها بر روی اکسل عقب منتقل نشود. از کارافتادن بوق، دسته‌ راهنما و کیلومترشمار هم از دیگر مشکلات ۲۰۶ تیپ ۵ است که معمولاً صاحبان این خودرو مطرح می‌کنند.

 

وب گردی

ارسال دیدگاه

فرستادن دیدگاه