معرفی تصویری اتومبیل های روز دنیا
راپید کار، اخبار دنیای خودرو و اخبار اقتصادی

دانستنی هایی درباره کارکرد اجزای کولر خودرو

فرض کنید شما میخواهید کولر ماشینتون رو روشن کنید خب معلومه کمپرسور وارد مدار میشه به محض اینکه کمپرسور روشن شود شروع میکند به فشرده سازی گازی که در سیستم وجود دارد معلومه وقتی که گاز فشرده گرمای اون افزایش پیدا میکند کمپرسور در مرحله بعد میاد این گاز فشرده شده رو ارسال میکنه برای کندانسور که جلوی ماشین قرار داره به صورتی که شما اگر جلوی خودرو بایستید اول کندانسور را مشاهده میکنید بعد رادیاتور اب را,گاز وقتی که داخل کندانسور شد از گرمای اون کم میشود تقریبا به نصف میرسه و از حالت گاز به گاز مایع تبدیل میشود یعنی کندانس میشود…! وقتی که مسیرهای لازم رو از توی کندانسور طی کرد از کندانسور خارج میشه وارد قطعه ای میشود به نام درایر که شکل یک کپسول داره و در کنار کندانسور قرار دارد معمولا جایش همانجاست بعد از این که گاز وارد درایر شد تمام آلودیگیهای ممکنی که در گاز وجود دارد گرفته میشود حتی اگر رطوبتی در آن وجود داشته باشه گرفته میشود و یک گاز سالم ارسال میشه برای سیستم,گاز بعد این مرحله وارد اکسپنشن ولو میشه (شیر انبساط)وقتی که گاز وارد اکسپنشن ولو شد فشار از روی اون برداشته میشه و از حالت گاز مایع تبدیل میشود به گاز ,و این خاصیت رو پیدا میکنه که به اصطلاح گرمای محیط رو میگیره و سرما رو میفرستد توی محیط,یک فن وجود داره اون قسمت گاز وقتی که از اکسپنشن ولو خارج میشه میره وارد اواپراتور میشود یک فنی هم وجود دارد وقتی که اوا پراتور سرد سد بوسیله اون گاز این فن میاید این هوای توی اتاق ماشین را سیر کوله میکنه میچرخونه و هوا وقتی که برخورد میکنه با اواپراتور سرد میشه خنک میشه وارد اتاق میشه بوسیله اون فن وارد اتاق میشه و شما از اون هوای مطبوع کولر لذت میبرید.

اجزای کولر خودرو

کمپرسور: کمپرسور، دستگاه حرکت‌دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل است. این قطعه حساس با گرداندن گاز در اجزای سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می‌کند. کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک‌کننده و مجدد به داخل اواپراتور به حرکت درمی‌آورد. کمپرسورهایی که در سیستم‌های کولر اتومبیل به کار برده می‌شوند، باید خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور داشته باشند تا هنگام نصب براحتی در محل مورد نظر جاگذاری شوند و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل نکنند.

کندانسور: کندانسور یکی از اجزایی است که وظیفه تبادل حرارت را به عهده دارد. کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می‌دهد.

کپسول خشک‌کننده: کپسول خشک‌کننده به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌کند. معمولا این کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی است تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتری بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع کند. روی این کپسول دریچه‌ای شیشه‌ای برای رؤیت گاز وجود دارد.

اواپراتور: یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر اتومبیل اواپراتور است. اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه کاهش گرمای هوای کابین خودرو را برعهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای داخل کابین است. جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، سرمای ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال‌ها و دریچه‌های هدایت هوا به داخل کابین اتومبیل انتقال می‌دهد. عمل ایجاد سرما توسط کویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت هوای داخل کابین شده و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل می‌شود. سیستم کولر اتومبیل دارای دو سوئیچ کنترلی است که یکی از آنها زمانی که فشار گاز کم یا زیاد باشد، کمپرسور را از مدار خارج کرده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می‌کند. کارکرد نامناسب هریک از این دو سوئیچ، می‌تواند باعث از کار افتادن کل سیستم شود.

مجموعه لوله و شیلنگ: شیلنگ‌ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند. این شیلنگ‌ها به دلیل شرایط کاری خاص باید از استانداردهای خاصی برخوردار باشند.

دانستنی های کولر ماشین

دانستنی های کولر ماشین

چرا باد کولر گرم میزند؟

حالا اگر اواپراتور یک موقع دیدید که به اصطلاح گرم کرد یعنی هوا را خنک نکرد مشکلش هم این هست که روی شیر انبساط یک قطعه ای وجود دارد به اسم ترموستاتکه یک لولهء مسی باریک پیچ پیچی به اون وصل شده میاد وصل میشود به لوله های اواپراتور و یک سوزن مانندی  هم نوک ان قراردارد این لوله مسی گاز دی  اکسید کربن توی ان قرار داره وقتی که حالت های مختلف گرمی و سردی در اواپراتور اتفاق میفته روی این لوله مسی روی اون گازی که در لولهء مسی هست تاثیر میگذارد ان سوزن را عقب جلو میکند چون که در اکسپنشن ولو یک سوراخ ریزی وجود دارد که گاز از انجا وارد اواپراتور میشود,اگر حس کند که به اصطلاح دما الان بیش از حد دارد سرد میشود ان سوزن حرکت کرده وجلوی ان روزنه را گرفته و گاز دیگر وارد نمیشود تا هوا متعادل شود!اما اگرهوا دید گرم هست سوزن خودش رو میکشد به عقب که گاز بیشتر وارد شود و هوا دوباره خنک بشود. عملکرد ترموستات اینجوریه,حالا اگر این لوله مسی پیچ پیچ کوچکترین روزنه ای در ان ایجاد شود یا خراب شود گازی که داخل ان هست خارج میشود,ان وقت دیگر تاثیر روی ان سوزن نمیگذارد ان سوزن اگر در ان لحظه که لوله سوراخ شده در ان لحظه در حالتی باشد که روبروی روزنه را گرفته باشد دیگر گاز وارد سیستم نمیشود و کولر باد خنک نمیزند.اگر در حالتی باشد که امده باشد به عقب ان موقع سوراخ شده باشد ان گاز خارج شده باشد این دیگر نمیتواند برگردد همیشه به اصطلاح سرد میکند کولر این یکی از مشکلات رایج کولر ماشین هستش.اما اگر گاز کولر به اصطلاح فشارش زیاد باشد ان شیر ۳وضعیتی که روی درایر قرار داشت که قبلا توضیح داده شد وارد عمل میشود و نمیگذارد کمپرسور کولر فعال شود یعنی کلاچ مغناطیسی کولر را نمیگذارد پولی را درگیر کند با شفت کمپرسور که  حرکت میلنگ را منتقل کند در نتیجه کولر کار نمیکند یا اینکه گاز کولر فشارش کم باشد باز هم ان شیر ۳وضعیتی اجازه روشن شدن کمپرسور را نمیدهد.

 

روش‌های نگهداری سیستم کولر

شیشه‌ای که در قسمت بالای کپسول ذخیره و خشک‌کننده گاز تعبیه شده، برای مشاهده عبور گاز در مدار گاز سیستم است. هنگامی که گاز مایع در مدار به اندازه کافی وجود داشته باشد، عبور مایع سفید رنگ پرفشار به همراه حباب‌های فراوان از زیر شیشه به چشم می‌خورد. اگر فقط حباب‌ها را به همراه کف کم فشار می‌بینید، گاز مایع در سیستم به‌اندازه کافی وجود ندارد و اگر حباب و مایع سفید رنگ در مدار مشاهده نمی‌شود، سیستم کولر شما بدون گاز است.

سیستم کولر را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید. در صورت رعایت نکردن این موضوع به کمپرسور کولر آسیب خواهد رسید.

هنگام شارژ گاز، مطمئن شوید گاز داخل سیستم کولر شما با گاز دیگری به اشتباه مخلوط نشده باشد و همواره از گازی که با سیستم کولر اتومبیل شما سازگار است استفاده شود.

مطمئن شوید لوله فاضلاب اواپراتور مسدود نشده باشد. در این صورت آب جذب شده توسط اواپراتور به داخل اتاق اتومبیل نشت می‌کند.

دقت کنید هنگام استارت زدن، سیستم کولر اتومبیل در حالت خاموش باشد. قبل از روشن کردن سیستم، بهتر است اجازه دهید موتور اتومبیل کمی گرم شود.

سیستم کولر اتومبیل را در سرعت و دور موتور بالا روشن نکنید. بهترین زمان برای راه‌اندازی سیستم، قبل از حرکت یا در سرعت بسیار پایین است. البته خاموش کردن سیستم سرمایش در هر سرعتی بلامانع است و خطری به همراه نخواهد داشت.

 

از کجا بدانیم کولر ماشین گاز دارد؟

اما برای اینکه متوجه شویم که آیا خودرومان گاز دارد یا ندارد؟یک راه این است که از چشمی درایرنگاه کنید ابتدا خودرو را روشن کرده سپس دکمه ACرا زده تا کمپرسور روشن گردیده و از چشمی درایر نگاه کنید که درایر تولید حباب کرد و بعد مات شد یعنی اینکه سالم هست یعنی گاز وجود دارد.و وقتی هم که دستور دادید که خاموش شوداول باید مات شود بعد حباب ایجاد شود دوباره مات شود یعنی ۳ وضعیت مات ,حباب ,مات اگر این اتفاق موقع خاموش کردن افتاد این هم یعنی درست هست سیستم کولر ماشین!اما اگر مات بود یعنی این که فشار گاز کولر خیلی زیاد و اصلا ایراد داره!!اما اگر فقط حباب بود یعنی فشار گاز کم است و باید گاز طزریق گردد.

 

انواع گازهای موجود برای کولر خودرو

اولین گازی که برای کولر خودروها به کار گرفته شد آر ۱۱ (R11) بود. در آن سال‌ها انواع محدودی از خودروها به کولر مجهز بودند و به همین دلیل این گاز نتوانست به صورت عمومی و همه‌گیر مورد استفاده قرار بگیرد. نسل بعدی‌ که جایگزین آر ۱۱ شد آر ۱۲ نام گرفت و تا سال ۱۳۷۱/ ۱۹۹۲ برای تمام محصولات تولید شده به کار گرفته شد. این گاز به دلیل داشتن خواص مطلوب حرارتی و ترمودینامیکی، روی فلزاتی همچون آلومینیوم، مس، آهن، فولاد و… اثر شیمیایی نداشت و براحتی با روغن‌های معدنی قابل استفاده بود. این گاز به دلیل اثر مخربی که بر محیط ‌زیست داشت، پس از مدتی طولانی از چرخه فعالیت خارج شد. پس از آن نوبت به گاز آر۱۳۴ای (R134a) رسید؛ گازی بی‌خطر با خاصیت جذب و انتقال سریع گرما. این گاز غیرقابل اشتعال و غیرسمی است و پایداری شیمیایی و حرارتی مناسبی در مجاورت سرما از خود نشان می‌دهد. همچنین آر۱۳۴ای هیچ گونه واکنشی نسبت به لایه ازن ندارد، اما مانند نسل‌های گذشته خود درصورت آزاد شدن در هوا باعث گرمایش زمین می‌شود که البته میزان آن بسیار کمتر از گذشتگان خود است.

وب گردی

ارسال دیدگاه

فرستادن دیدگاه