معرفی تصویری اتومبیل های روز دنیا
راپید کار، اخبار دنیای خودرو و اخبار اقتصادی

خودروهایی که شانس برنده شدن بیشتری در قرعه کشی ۱۴۰۱ دارند

تقاضای سفته بازانه تنها از طریق حذف سود حاصل از دلالی خودرو بین خرید از کارخانه و فروش در بازار حذف می شود و آن هم در گرو آزادسازی قیمت خودرو است. راهکاری که فعلا تصمیم به اجرای آن گرفته نشده است.

خودروهایی که شانس برنده شدن بیشتری در قرعه کشی 1401 دارند

خودروهایی که شانس برنده شدن بیشتری در قرعه کشی ۱۴۰۱ دارند

با این حال همین روند افزایشی قیمت خودرو در کارخانه با قیمت گذاری دستوری می تواند در کنار افزایش تولید برخی از خودروها را برای سفته بازان از جذابیت بیاندازد.

شاهد مثال این موضوع هم قیمت خودرو سایپا شاهین است که این روزها حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار با کارخانه اختلاف دارد.

قیمت شاهین در کارخانه ۳۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۴۵ میلیون تومان است. حتی هفته گذشته برخی آگهی ها قیمت شاهین سایپا را زیر قیمت کارخانه هم برای فروش گذاشته بودند.

این اختلاف قیمت طبیعی بین بازار و کارخانه در مورد خودرو شاهین عملا این خودرو را به یک خودرو غیر جذاب برای سرمایه گذاری تبدیل کرده و مشتری آن تقاضای واقعی است که خودرو را برای سوار شدن می خواهد.

 

۲ سیگنال از جذابیت انداختن خودرو برای سرمایه گذاری

چند روز پیش وزیر صمت وعده افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ را داد که این یعنی امید به تولید ۵۰۰ دستگاه خودرو بیشتر در سال ۱۴۰۱٫ از آنجا که احتمال زیاد قیمت گذاری خودرو در بهار ۱۴۰۱ هم بازنگری شده و قیمت خودرو طبق برنامه سال های اخیر در این بازه نیز افزایش پیدا می کند، می توان امیدوار بود که افزایش تولید در کنار افزایش قیمت کارخانه ، خودروهای دیگری را هم از جذابیت برای سرمایه گذاری انداخته و به یک کالای غیرسرمایه ای تبدیل کنند.

در خصوص خودروهای تولیدی ایران خودرو هنوز فاصله زیادی بین قیمت دستوری آنها در کارخانه با قیمت بازار وجود دارد و تقریبا همه آنها اختلاف قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان و بیشتر را دارند. با این شرایط بعید است افزایش قیمت مجدد با روش دستوری در کنار افزایش تولید بتواند از جذابیت سرمایه گذاری روی آنها بکاهد.

اما در خصوص محصولات سایپا با توجه به اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار می توان امیدوار بود که افزایش تولید و همزمان افزایش قیمت کارخانه بتواند در سال ۱۴۰۱ دست کم یکی دو محصول پرتیراژ این شرکت را به شرایط هم قیمتی در بازار و کارخانه برساند.

خودروهای خانواده کوییک باتوجه به اختلاف قیمت ۲۵ تا ۳۰ میلیونی در بازار و کارخانه در حال حاضر این پتانسیل را دارند که با افزایش تولید از چرخه سرمایه گذاری خارج شده و به دست مصرف کننده واقعی برسند. آن هم بدون قرعه کشی.

ارسال شده در ۱۲ دی ۱۴۰۰ - 6 بازدید
ارسال دیدگاه

فرستادن دیدگاه